Decada dragostei sau pur consumerism?( 14-24 februarie)

Valentine`s Day… Dragobete… an de an, in aceasta perioada, toata lumea alearga innebunita prin magazine in cautarea unui cadou perfect pentru jumatatea lor… Inimioare de plus, jucarii mici si rosii, care iti canta pe ritm de Celine Dion, rosesc, sau iti urla “I love you” stau agatate de toate vitrinele. Ce stupid! Cata superficialitate! De parca chitibusurile de genu suplinesc adevaratele sentimente ce pot fi nutrite de fiinta umana. De parca ochii aceia disproportionali in raport cu marimea inimioarei pot fi o oglinda catre ceea ce conteaza cu adevarat. Fete innebunite dupa lucrusoare rosii si roz, iar baietii ca o mare masa de “supusi” le fac domnisoarelor pitipoance aceste hataruri. De parca la 19-20 de ani conteaza ca mai arunci pe pat inca o bucata de panza “vorbitoare” pe care oricum o abandonezi cand pleci la Cluj la Universitate. Sau o arunci, ii dai foc, o transformi intr-o papusa voodoo in care iti infigi toate acele pe care le gasesti in cutia cu ustensile de cusut ale mamei in momentul in care relatia s-a sfarsit. Patetic! Ne-am transformat luna lui Faurar intr-o luna a unei dragoste fabricate si a unor sentimente macra `38, importata din culturi occidentale putin mai “cool”, bine fondate pe plan economic, dar nicidecum spiritual. Urmeaza, bine inteles, sa-mi pun si eu o intrebare retorica: De ce aceste inutilitati??? De ce aceste copilarii? Nimeni nu se gandeste in ziua de azi sa mai cumpere o carte? Sa ofere in dar cateva pagini legate intr-un volum? Un roman de dragoste? E atat de usor sa gasesti o carte potrivita pentru orice tip de oameni. Mari autori ca Eliade, Noica, Marques, Borges, Greene si o tona de alte valori ale literaturii universale asteapta sa fie ridicare de pe un raft de librarie si citite.

Si ca sa “satisfac” tiparele societatii de consum in care traim, trebuie sa va marturisesc ca ma macina si pe mine o curiozitate tipic feminina. Daca as merge acum prin oras si as opri tinerii din ziua de azi si i-as intreba despre semnificatiile acestor zile atat de “pasionale”, oare cati mi-ar da un raspuns plauzibil, cat mai aproape de adevar? Cred ca nici unul. Si marja de eroare este de maxim 1%. Si ca sa ajut la informarea masei de “habarnisti”, am facut si eu o mica munca de cercetare prin dictionarele de simboluri ale stimabililor francezi Chevalier si Gheerbrant, si m-am intalnit si cu prietena Wiki putin, si iata ce-am citit.

Ei bine, arhi-cunoscutul Valentine`s Day, prescurtare de la Saint Valentine`s Day, desi e o “sarbatoare” noua venita pe filiera occidentala, radacinile ei merg mult mai adanc in timp. Spre surprinderea multora dintre voi, Sfantul Valentin era un preot roman care a indraznit sa se opuna imparatului Claudiu al II-lea (nu stau prea bine la capitolul Istorie, dar asta s-a intamplat in secolol al III-lea). Imparatul era un razboinic inflacarat. A avut o armata puternica, dar rand pe rand, soldatii refuzau sa mai meaga in lupta. Claudiu credea ca barbatii vor sa stea acasa cu sotiile si copii lor, si a gasit o “solutie” la aceasta problema: a hotarat ca nici unu dintre soldatii romani sa nu se poata casatori. Valentin insa, considera ca tinerii trebuie sa se casatoreasca, si astfel oficia in secret casatorii. A fost dus in fata imparatului, invinuit de “cununare religioasa” a perechilor de indragostiti, condamnat la moarte si executat in 14 februarie 269. Astfel, Sfantul Valentin a devenit un protector al dragostei.

In traditia romaneasca, insa, dragostea se sarbatoreste de Dragobete, pe 24 februarie, acesta fiind un “echivalent” romanesc al lui Valentine`s day. Dragobetele este un personaj din folclorul romanesc care se presupune a fi fiul Babei Dochia, condiderat un petitor al animalelor, caci dupa credinta poporului, aceasta este ziua cand pasarile si animalele se imperecheaza. Astfel, Dragobetele devine o sarbatoare strans legata de fertilitate, fecunditate si renasterea naturii, iar romanii l-au transformat pe tanarul chipes intr-un protector al indragostitilor.

Ei bine, va las pe voi sa ganditi. Felul in care sunt aceste zile celebrate, chiar fac bine dragostei? Personal, consider ca Dragobelete si-a pierdut valoarea spirituala si sincera pe care o avea acum cateva secole, ca a fost tras in banalitate, tocmai prin monotonia pe care producatorii o impun unei societati moderne, de consum. Iar valentine`s Day nu face altceva decat sa adauge inca un strat de consumerism, inutil pe vreme de criza.

18 Response to "Decada dragostei sau pur consumerism?( 14-24 februarie)"

  1. julie Says:

    V day sucks .
    >:D<

  2. Riru Adriella Says:

    Asta voiam sa spun si eu, dar mai pe ocolite putin! ;))
    >:D<

  3. Cally Says:

    pot sa va contrazic? :"> . Decat nicio sarbatoare pentru indragostiti (si aici ma refer la toata lumea ... ca fiecare om a fost indragostit cel putin o data) sau Dragobetele ... care a pierdut teren tot mai mult in fata Valetine's Day, pentru mine e ok si sunt de acord cu ea :d.
    In rest frumos articol ... astept urmatoarele :*

  4. Riru Adriella Says:

    Da Cally, poti. Traim intr-o tara democratica si avem dreptul la libera exprimare a opiniei! Esti un "Sfant Valentin" in varianta actuala de Medias. Aparator al dragostei.. alea alea...

    Multumesc! Cu siguranta vor mai aparea si altele!
    :*

  5. Anonim Says:

    Iar politica Adriana ?..doamne doamne:)) Oricum scrii fain... dar totusi asa vbesti despre V-Day de park u nu ai fost indragostita si nu ai iesit niciodata cu prietenul pe afara sau ati mers undeva de sarbatoarea asta. Ipocritismul e la putere;) Cius Bobo...:P

  6. Anonim Says:

    se vede ca nu ai inteles ideea de baza. :))

  7. Riru Adriella Says:

    Stimabile Domn Anonim Bobo, asa la modul “fara suparare” as vrea sa discutam, sau mai bine spus, sa-ti comunic anumite aspecte:
    1. In primul rand, la fel cum profa de franceza a remarcat prezenta ta la la ora dumneaei, nu pot sa nu-ti remarc si eu prezenta pe net. Si curiozitatea de a-mi citi postarea de pe “puiutul meu de blog”, precum si tipica ta atitudine de a spune ceva.
    2. Multumesc pentru acel “oricum scri fain”. Conteaza!
    3. Apoi. Nu fac politica. In Romanaia, a intra in politica si “a face politica” este, pentru majoritatea celor care fac asta, echivalent cu “a face bani”. Repet: eu nu fac politica. Folosesc blogsfera doar pentru a-mi spune parerea cu privire la un anumit lucru/fapt/eveniment. La fel cum i-am spus si lui Calin, traim intr-o tara democratica si prin urmare avem dreptul la opinie propie, precum si la libera exprimare a acesteia. Ei bine, eu doar ma folosesc de acest drept.
    4. Tin sa-ti aduc la cunostinta faptul ca termenul de “ipocritism” nu este unul care sa figureze in Dictionarul Explicativ al Limbii Romane. Cel putin, eu nu l-am gasit. Probabil voiai sa spui “ipocrizie”, o varianta feminina acceptata de conventiile limbii a ceea ce voiai tu de fapt sa spui. Cred ca orgoliul tau de a avea dreptate te determina masculinizezi cuvinte. Eu in schimb, ma conformez si accept fapul ca normele limbii accepta doar varianta masculina a cinismului de care tu dai dovada. Oricum, multumesc pentru ca m-ai facut ipocrita pe fata!
    5. Asa cum anonimul “nesemnat”, succesorul tau, spune ca nu ai inteles idea a ceea ce voiam eu de fapt sa zic, nu pot sa fac altceva decat sa fiu de acrd cu el/ea. Nu am spus ca nu am iesit cu prietenul sau ca nu am mers undeva de sarbatoarea asta. Nu am spus nicaieri in postarea mea ca nu am fost indragostita. Criticam doar superficialitatea cu care este tratata aceasta zi, “lucrusoarele interesante” ce se dau in dar, precum si inutilitatea copierii ei, din moment ce noi aveam deja o sarbatoare a dragostei. Sti cum e: ce face omul, face si maimuta; ce face americanu`, face si romanu`.
    Daca erai atent la ceea ce ai citit, observai ca undeva la inceput am spus asa: “ Cata superficialitate! De parca chitibusurile de genu suplinesc adevaratele sentimente ce pot fi nutrite de fiinta umana. De parca ochii aceia disproportionali in raport cu marimea inimioarei pot fi o oglinda catre ceea ce conteaza cu adevarat. “ Cred ca din asta reiese tocmai faptul ca eu, ca fiinta umana, am un suflet viu, si deci cunosc capacitatea de a iubi. Criticam cadouasele acelea stupide in proportie de 95%, mereu aceleasi si aceleasi. In toti anii de scoala primesti exact aceleasi inimioare caraghioase. Cand vine o prietena la tine si vede 5 jucarioare la fel pe pat si spune “Wow! De unde le ai pe astea?” ce-i raspunzi? “Pai sti, una e de la Mihai, una de la Andrei, una de la Ionut, una de la frate-mio, si una de la cel mai bun prieten!” JALNIC. Asta incercam sa spun! E o uniformizare incredibila. Este modelul “cadoului unic pe planeta”! Toti fac la fel, fara a cunoaste adevarata semnificatie a zilei. Se poate face un asemena cadou oricand altcandva, pentru ca intr-o relatie in fiecare moment e o sarbatoare. Zilele acelea se presupune a fi mai “speciale”, nu si mai banale decat restul. Iar in final revenam asupra ideii de inutilitate a sarbatorii si a “ritualului” ei in vreme de criza! [economica.]


    Sper ca acum m-am facut inteleasa!

  8. Anonim Says:

    siiiiii Anonimul revine in fortaaa. se pare ca sindromul "Alegerea presedintelui PSD" te-s afectat puternic. ce vezi tu politic aici, domnule indragostit? Dar sa zicem ca intelegem viziunea ta.
    (sa zicem, nu intelge gresit)
    restul, e istorie. :*

  9. Anonim Says:

    Aha, nu credeam ca blugul acesta e doar pentru cei super inteligenti care pot sa inteleaga sensurile unui text ca doamna chiki(sau cum se scrie da oricum nu ma intere). Toti de aici in afara de Adriana pun pariu ca habar nu aveti ce ati citit. Si ii sustineni punctul de vedere pt ca probabil la un moment dat si voi de V-Day ati patit cv ce sincer pe mn nu ma intereseaza. Urmati orbeste o fata care stie sa lege cuvintele intr-un mod foarte frumos care ma impresionat, felicitarile mele. Adriella. in primul rand u ai vorbit despre dreptul la libera exprimare. Acesta face parte din sistemul juridic inclus in ceea ce noi numim politica.
    2. Da ma refeream la ipocrizie...greseala mea, si nu mie frica sa recunosc
    3. E un obicei sa se trimita biletele cu Te Iubesc de V-day, deaia toata lumea face asa....
    4. Nuti convine ca sarbatoarea e prea previzibila , atunci u si iubitul/iubita ta faceti ceva mai special, nimeni nu spune ca trebuie sa va trimiteti biletele sau sa faceti cv obijnuit de ziua asta
    4. Cand scri un text Adriella, incearca te rog sa scri clar. Ai legat fff fain cuvintele dar astfel dak 5 oameni citesc textul o sa ai 5 opinii
    5.Opinia mea e ca acest text reprezinta un regret care il ai in suflet fata de V-Day, poate ma insel, dar asta e
    6. O zi placuta tuturor

  10. Anonim Says:

    Scuze pentru greseli dar ma grabeam..

    Bobo

  11. Anonim Says:

    aproape ca am ras.
    emo V-day! :D
    semnat. acelasi.
    restul, e tacere. :*

  12. Anonim Says:

    a pardon, in timp ce imi cautam papucii roz de casa, m-am gandit ca ar fi mai bine sa spun "restul e iubire" sa fiu in ton cu discutia
    vai, rozul ma inspira. in ceea ce priveste cultul emo, nu renunt. deci, un Vday emo pentru la anu', cat despre dragobete, nimic de zis :))

  13. Cally Says:

    greu e cu tehnologia asta ... ce e asa de greu sa va semnati sa putem intelege si noi ... care cu care vorbeste?
    Si da ... textul e in asa fel scris incat fiecare sa inteleaga ce vrea ... pana la urma asa sunt toate textele ... fiecare intelege cum vrea ... si ce vrea. Chestia cu V-day-ul se pare ca avem aceeasi parere "Bobo".Ahh... si cand am citit prima data articolul am intrebat-o si eu pe Adriana daca a suferit de curand in dragoste ... asa impresie iti lasa textul, dar se pare ca nu tocmai asa :P

  14. Cally Says:

    si sa nu uit ... Cam mult filozofezi in comentariile astea. Inteleg ce vrei sa te faci cat mai inteleasa (scuze de repetitie), dar din proprie experienta mai mult ne plictisesc asemenea comentarii lungi. In articole da, poti scrie cat vrei tu, dar aici fi si tu mai concreta, direct la subiect :p. (tu mi-ai dat voie sa te critic ... am zis ca nu o sa ezit sa o fac cand cred ca e nevoie :"> ). Astept urmatoarele articole :d.

  15. julie Says:

    intrebare pentru Cally :
    cand te intorci in blogosfera ? :)

  16. Cally Says:

    ce coincidenta ... chiar ieri scriam primul articol dupa un an si ceva de inactivitate :D.

  17. julie Says:

    :))
    se mai intampla. :)

  18. julie Says:

    un dragobete fericit :))
    sau cum naiba se spune.
    noroc cu <3 ca mi-a adus aminte. :)
    ca daca nuuuuu....
    vai de capu' si de zilele mele.

Trimiteți un comentariu